Katalog měl být součástí webu využívajícího redakční systém WordPress. Myslela jsem, že to bude jen o výběru vhodného pluginu, jeho instalaci, nastavení a přizpůsobení. Tak jednoduché to však nebylo.
Již hotové pluginy jako například Ultimate Product Catalog nebo eCommerce Product Catalog byly zbytečně robustní. Většinu funkcí bych ani nevyužila. Navíc zákaznická pole resp. vlastní pole, která jsem potřebovala pro technické parametry výrobků, byla až v placené verzi. Jiné pluginy zase vlastní pole vůbec nenabízely. A když už jsem našla plugin, který měl vlastní pole v základu, tak jejich nabídka byla omezená a nezahrnovala možnost uploadování souboru.
Našla jsem také několik pluginů jako WooCommerce Catalog Mode, které katalog produktů řešily osekáním klasického WooCommerce. To mi přišlo již celkem brutální. WooCommerce je eShop pro WordPress. Pokud ho chcete použít jen jako katalog produktů, musíte řešit odstranění cen výrobků, odstranění košíku a celého procesu nákupu. Musíte tedy nainstalovat robustní WooCommerce a pak ještě další plugin, který ho trochu okleští. Navíc by se tam znovu muselo řešit vkládání vlastních polí pro parametry výrobků.
Zkusila jsem proto vygooglovat ještě nějaké optimálnější řešení. Zaujaly mě nástroje umožňující tvorbu vlastních typů obsahu neboli Custom Post Types.
Typický typ obsahu je u WordPresu Příspěvek do blogu a statická Stránka. Standardně se u nich zadává název, nějaký text a náhledový obrázek. To samé by bylo i u výrobků, s tím rozdílem, že by navíc měly výše zmíněné parametry. Příspěvky do blogu je možné řadit do kategorií. Stejně tak výrobky měly být zařaditelné do kategorií.
Nové typy obsahu lze ve WordPressu vytvářet například pomocí nástroje Custom Post Types UI, který je v základní verzi zdarma a nainstaluje se do WordPressu jako plugin. Zároveň se s ním dají vytvářet takzvané taxonomie, tedy různé druhy klasifikace či uspořádání jako právě kategorie, rubriky, tagy nebo štítky.
Nakonec jsem potřebovala něco na tvorbu tolik zmiňovaných polí pro parametry výrobků. Z nástrojů, které jsem zkoumala, byly nejlepší reference na ACF neboli Advanced Custom Fields. Tento plugin pro tvorbu vlastních polí zahrnoval v základní free verzi dostatečné portfolio vlastních polí a to včetně pole pro upload souboru.
Dobré reference měl také Pods Framework, který údajně umí obojí jak vytvoření vlastního typu obsahu tak přidávání zákaznických polí. Z časových důvodů jsem jej však netestovala. To co jsem potřebovala, se dalo celkem komfortně zvládnout pomocí CPT UI & ACF.
V následujícím videu můžete mimo jiné vidět, že vyrobit katalog produktů jako vlastní typ obsahu není žádná věda a to včetně zavedení víceúrovňových kategorií a zabudování vlastních polí pro technické parametry a upload PDF souborů.
Nakonec zbývalo vytvořit PHP šablony pro zobrazení vložených výrobků tak, aby vzhled odpovídal dodanému grafickému návrhu. Jednalo se především o šablonu pro vylistování výrobků při volbě určité kategorie a šablonu pro detail výrobku. Výsledkem byl katalog splňující zadání přesně na míru.
Klient byl spokojený, že dostal přesně to, co si objednal. A mě nástroje pro tvorbu vlastních typů obsahu a vlastních polí otevřely obzory toho, jak se ve WordPressu dají dělat věci jinak, než jen použitím již hotových řešení, kdy jejich přizpůsobení dá mnohdy více práce. Příště bych si pomocí Custom Post Type UI a ACF troufla vytvořit i vlastní WordPress plugin.